امام علی (ع) : توكّل، ناشى ‏از نيرومندى يقين است .

امروز :  جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

آمادگی و دبستان غیر انتفاعی عرفان اسلامشهر

شیوه های مناسب تربیت فرزندان


تقدیم به تمام مادران و پدرانی که برای تربیت بهتر فرزندشان تلاش می کنند

پدر و مادر بودن بسیار دشوار است . تجربه ای پر زحمت ، سخت و گاهی اوقات رنجش آور . اما  بسیار زیبا و لذت بخش .

تولد فرزند، امید و شادمانی را به خانواده اهداء می کند ، حیات و تداوم خانوادگی را نوید می دهد . اما تربیت فرزند کار آسانی نیست و همه میدانند تربیت فرزند سالم نیاز به آرامش دارد تا کودک به ارزش شخصی خود پی ببرد و به انضباط فردی دست پیدا کند. بر این اساس می بایست مهارت ها و رفتارهای بسیاری را فرا گیرد تا بتواند در آینده انسانی سازگار ، مستقل و مسئول شود.

مهارت توجه کردن :

توجه کردن ، یک مهارت مهم و کلیدی در تربیت کودک است و باعث افزایش اعتماد به نفس و احساس کفایت در آنها می شود . اکثرا ما فکر می کنیم توجه لازم را به کودکمان داریم اما بارها از فرزندانمان شنیده ایم که شما هیچ توجهی به من ندارید . بنابراین والدین بایستی روش صحیح توجه کردن به کودک را بیاموزند .

نتایجی که از توجه مناسب حاصل می شود عبارتند از :

۱-توجه مناسب و به موقع به رفتارهای مثبت و مطلوب کودک باعث افزایش رفتارهای مثبت او می شود .

۲– توجه کردن اگر به درستی انجام گیرد باعث ایجاد یک رابطه مثبت بین والدین و کودکان می شود .

اقدامات مورد نیاز:

بهتر است به رفتاری که کودک ما در حال انجام دادن آن است ، توجه کنیم زمانی که فرزندمان در حال بازی کردن است در کنار او بنشینیم و به بازی کردن و رفتار او توجه کنیم و حتی بتوانیم رفتارش را بازگو کنیم. مثلا فرزندمان در حال بازی کردن با اسباب بازی هایش است در کنار او بنشینیم و بگوییم داری پازل هایت را مرتب در سر جایشان قرار می دهی … . 

روش دیگر برای توجه کردن این است که هنگامی کودکانمان در حال بازی کردن است ما هم همان کار آنان را تقلید کنیم ، مثل خمیر بازی . باید توجه داشته باشیم که از این شیوه ها بایستی به طور مداوم استفاده کنیم نه اینکه با فاصله های طولانی ، چون اثر خودش را از دست می دهد . این کار ما باعث می شود که فرزند ما اعتماد به نفس بالایی را بدست آورد .

در هنگامی که ما به کودکمان توجه می کنیم باید از یک سری کارها دور شویم و انجام ندهیم :

به فرزندمان دستور ندهیم که الان بایستی این کار را انجام دهی و این مکعب رنگی را باید در این قسمت قرار بدهی . یا اینکه نباید در حین بازی کردن از او بپرسیم و ایراد بگیریم که چرا این خانه را این رنگی کرده ای ؟ یا اینکه چرا خورشید را در این قسمت قرار داده ای ؟

و در پایان نکات مهمی که باید در هنگام توجه کردن رعایت کنیم از این قرار است :

-به وقایع عادی و طبیعی که در طول روز برای کودک اتفاق می افتد ، توجه کنید .

-از هر لحظه کوتاه و مناسب برای توجه و تشویق کودک استفاده کنید .

سعی کنید هر زمان کودک رفتار مناسبی انجام داد و از نظر شما مناسب بود موافقت خود را با آن اعلام کرده و بلافاصله او را تشویق کنید . مثال : آفرین وسایلت را چه خوب مرتب کردی ، از تو متشکرم .

-مطمئن باشید در صورت رعایت و تمرین موارد فوق کودکتان دستورهای شما را بهتر انجام خواهد داد.  

منبع :کتاب چگونه فرزندان خود را تربیت کنیم 

فاضل اکبری طارمی -مدیر و موسس مدرسه غیر انتفاعی عرفان

 

تبلیغات



مناسبت ها